7 KRITERIA PEMILIHAN KACANG SOYA YANG ANDA PERLU TAHU

Memandangkan ramai yang lately ni mempersoalkan tentang soya,halimah nak share sikit 7 kriteria pemilihan soya yang anda perlu tahu..

Info ni penting tau sebab dah banyak lambakan soya di pasaran...Ada yg berpendapat soya ni tak bagus lah, boleh akibat kanser lah, boleh mengakibatkan anak jaundice lah dan sebagainya...Banyak sgt yg kita baca tentang keburukkan soya sampai terlupa nak pandang pada kebaikan pada kacang soya. Jadi inilah caranya untuk kita pilih yang terbaik.

7 Kriteria Pemilihan Kacang Soya

  • Kacang soya itu sendiri mesti tumbuh membesar secara organik-kenapa kacang soya mesti ditanam secara organik??Sebabnya kajian penanaman secara kimia (bukan organic) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan..dan dari segi kajian ianya sudah terbukti ada hubungkait antara kanser dan nitrates..jadi amatlah penting pesticides,fungicides,and herbicides tidak digunakan disepanjang proses pembesaran kacang soya ni.
  • Kacang soya itu mestilah NON-GMO (tak dihasilkan secara genetic)- Kenapa kacang soya perlu yang bukan Non GMO??? Sebab secara umumnya kacang soya yang dari jenis genetik ini adalah yg sangat murah utk dihasilkan..dan kebanyakkan syarikat akan mencari jalan utk menjimatkan kos dan semestinya penggunaan soya secara genetik ni adalah jalan terbaik.Dr Louis J Pribyl , a brazilian government scientict menekankan yg berdasarkan kajian ,toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan di dalam sel tumbuhan.
  • Soy Protein itu mesti mengandungi 9 asid amino yang diperlukan oleh tubuh. Ini ciri yang amat penting kerana badan memerlukan 9 asid amino ini utk mengahsilkan hormon, jus penghadamn, utk antibodi dan enzim. Sekiranya salah satunya asid amino tidak ada, ini boleh mengakibatkan badan kita kurang sistem imunisasi dan pelbagai penyakit boleh menyerang ke dalam badan kita.
  • Kacang soya hendaklah di bersihkan dengan air bukan alkohol. Sebagai makluman utk semua, susu soya yang berada di pasaran adalah dicuci dengan menggunakan alkohol. Bila kacang soya itu dibasuh dengan alkohol maka kandungan isoflavones akan musnah . Bila isofalvones musnah, ini yang boleh mendatangkan penyakit yang berisiko tinggi cth kanser sedangkan isoflavone itu sendiri yang mengurangkan risiko kanser, paru2 dan sebagainya. Isoflavone juga penting untuk keseimbangan hormon dan menaikkan berat tulang.
  • Bahan anti -thyroid/anti-growth mesti disingkirkan- Soya yang mentah mengandungi anti-growth, ''anti -tyrosine'' subtances, sedangkan kalau kekurangan bahan2 ini akan menyebabkan low blood pressure, low body temperature, and restless leg syndrome.Find a brand that uses an extracting process that removes this subtances, yet keeps the soy in a raw form in order to maintain the HIGHEST LEVEL OF AMINO ACID and ISOFLAVONES which are very sensitive to heat.
  • Proses pembuatan soy protein sebaiknya tanpa pemanasan- Amino acids dgt sensitif dengan suhu yang panas, in some studies, cooking protein have been shown to destroy up 50%  of some essential asid amino. If and individual consistently consumes a diet that is lacking in all of essential asid amino, inadequate brain development and hormones, or other body tissue develompent can be the result.
  • Soy isolate itu mesti ditambah dengan unsur kalsium? - Kajian melaporkan bahawa serbuk soy adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Dan oleh yang demikian unsur kalsium secukupnya mesti ditambah dalam soy protein tu untuk meneutralkan kembali serbuk soya itu. Kebanyakkan pengusaha/pengeluar protein tidak menambah cukup kalsium.
Ohh!done share 7 kriteria yang perlu ada pada soya yang anda minum..Ragu2 dengan soya di pasaran?? Jom bertukar ke ESP sebab 7 kriteria ini semuanya ada dalam ESP. Dah baca kan???kenapa nak beri risiko pada diri sendiri...sy dah jalankan tanggungjawab sy sebagai pemberi maklumat yang betol, sekarang anda decide sendiri apa yang terbaik untuk anda, anak dalam kandungan, dan keluarga. Pemilihan sy pada ESP sejak 2 tahun lepas berbaloi dan mendatangkan 1001 kebaikan pada diri sendiri. Sekarang tengah tunggu anak shaklee pulak,hehehe!



No comments