SELULIT DAN STRETCH MARK BERBEZA???

Ada perbezaan antara selulit dan stretch mark. Selulit menyebabkan permukaan kulit tampak tidak rata dan berkedut seperti oren. Stretch mark pula garisan putih atau rekahan yang muncul pada peha, perut, lengan dan betis. 

Berikut merupakan beberapa mitos yang salah mengenai selulit serta fakta yang benar.

 1. Mitos : Olahraga boleh hilangkan selulit.
 Fakta : Selulit selalunya terjadi pada lapisan lemak yang terletak di 1mm dibawah kulit sedangkan lemak yang terbakar saat olahraga terletak lebih dalam dari itu. Olahraga memang disarankan untuk mengurangkan lemak dan membuatkan tubuh lebih sihat tetapi bukan untuk membuang selulit badan.

 2. Mitos : Hanya individu dengan berat badan berlebihan saja mengalami masalah selulit.
Fakta : Tiada diskriminasi bila ia melibatkan masalah selulit. Ini kerana selulit terjadi bila jaringan lemak di bawah kulit rosak sampai tak dapat berhubung dengan lapisan lain dari lemak atau otot. Selain itu umur juga memainkan peranan penting. Kalau orang yang kurus tetapi sudah berumur, peratusan kemungkinan ada selulit di badan adalah tinggi. 

3. Mitos : Selulit boleh dihilangkan melalui sedut lemak ( liposuction ) 
Fakta : Teknik ini tidak dapat menghilangkan selulit tapi hanya boleh menghilangkan lemak di bawahnya saja. Selain itu, liposuction boleh meningkatkan % selulit pada badan kerana tubuh kehilangan keanjalan kulit hingga sebabkan kulit menjadi lebih longgar. 

 4. Mitos : Kaum lelaki tidak mengalami selulit 
Fakta : Jangan ingat wanita je ada selulit, lelaki pun sama. Tapi nampak macam tak ada pada badan lelaki kerana sel lemak yang terbentuk pada tubuh lelaki lain sikit dari wanita. Selalunya lelaki akan mengalami selulit pada bahagian leher atau perut. 
 
Jangan ingat wanita saja ada selulit. Kalau tidak pandai menjaga badan, lelaki pun ada tau!

5. Mitos : Minum air putih boleh kurangkan selulit 
 Fakta : Banyak minum air putih dapat sihatkan kulit tapi bukanlah untuk menghilangkan selulit. Air putih juga dapat beri manfaat pada tubuh anda iaitu kelembapan pada kulit. 
 
 ---------------------------------------------------------------------------------------
 
 Itu sedikit info yang sy nak share pagi ini. memang berbeza maksud stretch mark dan selulit tapi yang sama ialah keduanya berlaku di KULIT. Sebab itu ada sesetengah pihak yang sgt ngeri bila ada berlaku masalah yang disebabkan oleh masalah dr kulit.  Kedua-dua masalah ini kita boleh atasi dengan pengambilan vitamin.
 
 Oh yerr. saya tak paksa anda untuk membeli tapi saya percaya suatu hari nanti anda pasti mencarinya. Tak semua memiliki kulit yang cantik, tapi semua layak untuk memiliki kulit yang cantik..Macam sy cakap dalam entry yang lepas, kita semua kena jaga dari aspek luaran dan dalaman. 

Kalau luaran sahaja jaga, tapi dalaman diabaikan ,hasilnya kurang menarik..why not kita jaga kedua-duanya,barulah hasil yang menakjubkan..

Mengambil makanan dan supplemen yang betul dan bersesuaian boleh menyerlahkan kecantikan, kulit lebih awet muda tanpa kosmetik mahal.Dan ni ada lagi fakta yg best.. tahukah anda jika anda menyuntik vitamin C, side efeknya adalah ia menimbulkan endapan kristal dlm tubuh yg mengakibatkan gangguan fungsi ginjal jika kurang air..
 
 Jadi daripada suntik menyuntik, apa kata mulakan hari anda dgn pengambilan suplemen natural 2bj Vitamin C sehari... Vitamin C berfungsi dlm pembentukan kolagen yg menghasilkan protein utk proses pembaharuan kulit. Vitamin C dan Vitamin E juga bertindak sebagai bahan antioksida yg melindungi radikal bebas dan melawan oksida yg menyebabkan penuaan.
 
 
 
 

TESTIMONI PENGGUNA 



INFO LANJUT :

HALIMAH HASHIM 0127307312

 

No comments