TRADISIONAL vs MODEN STYLE | MEWAHKAN SUSU IBU

Hai!

Sekarang ni ramai halimah tgk kawan-kawan halimah semua happy,eksaited,dan teruja sebab menerima kehadiran org baru...MUSIM KAH??hehe..Alhamdulillah itu semua dinamakan rezeki kan...

WHEN YOUR TURN,HALIMAH??

Kalau boleh sekarang ni pon halimah nak!segera..hihi!tapi apakan daya tu kan kerja tuhan..Nanti halimah share pengalaman halimah keguguran ok??tungguu tauu...

For sure,bila dah bergelar ibu, mesti eksaited nak menyusukan anak..Ada tu dah sebelum baby keluar lagi dah berazam siap-siap nak BF baby sehingga umur 2 tahun..Bagus bila dah ada niat macam tu..bagi halimah takkan kita nak sekat rezeki susu yg banyak..itu hak anak..patut diberikan sepenuhnya..hurm,ingat senang ke nak BF baby lebih-lebih lagi wanita berkerjaya...good luck all!

Here halimah nak share petua nak banyakkan susu ibu.Ini kira tradisional lah...boleh ikut mana-mana pilihan di bawah..

Pilihan 1: Amalkan memakan jantung pisang celur. Jantung pisang yang dicelur enak dimakan dengan sambal belacan. Ia bukan sahaja sedap malah ia membantu menambah susu ibu.

Pilihan 2: Kikis lobak putih dan parut. Campur lobak putih dengan 1 gelas air panas dan biarkan sehingga suam. Minum 2 kali sehari.

Pilihan 3: Daun betik memang enak dibuat ulam walaupun rasanya sedikit pahit. Cicah dengan sambal belacan. Ia berupaya menambah susu badan.

Pilihan 4: Longan yang kering yang biasa boleh didapati di kedai singseh elok diamalkan. Rebus longan kering dalam anggaran 1 cawan kecil dengan beberapa cawan air (3 - 4 cawan air) dan biar sehingga longan tersebut kembang. Minum air rebusan tersebut.

Pilihan 5: Daun sirih boleh menambah susu ibu yang sedikit dan kurang lancar. Ambil daun sirih dan sapu dengan minyak kelapa. Layurkan daun tersebut pada api dan tekap pada sekeliling payudara anda.

Pilihan 6: Semakin kerap anda menyusukan bayi, semakin banyak susu yang akan terhasil. Galakkan bayi untuk lebih kerap menyusu. Penyusuan hingga 10 hingga 12 kali atau lebih dalam tempoh 24 jam akan merangsang hormon prolaktin menghasilkan lebih banyak susu.

Pilihan 7: Orang Melayu lama mengamalkan pemakanan tertentu bagi menambah susu. Antara jenis makanan yang dipercayai dapat menambah susu ialah ulam-ulaman seperti cekur manis, pegaga, peria, ulam raja, turi, betik, jantung pisang batu dan lobak putih.

Pilihan 8: Rempah halba boleh menambahkan pengeluaran susu. Cuci halba dengan sempurna dan keringkan. Kemudian, simpan dalam bekas bertutup dan makan sesudu halba setiap hari.

Pilihan 9: Jintan hitam juga boleh menambahkan pengeluaran susu. Cara pengambilannya sama seperti halba.

Pilihan 10: Anda perlu minum air sehingga 8 gelas sehari. Yang paling penting anda perlu minum air kosong mengikut keperluan tubuh. Selain daripada air kosong, anda juga boleh mengambil minuman lain seperti susu dan air kacang soya.

ITU CERITA TRADISONAL..

Kalau rajinnn dan you all punya waktu yg banyak boleh guna salah satu pilihan di atas..tapi kalau you all rasa berat,tak de masa,busy..boleh amalkan set BF shaklee ni..iaitu ESP dan Alfalfa..

JOM kita cekidout apa BESTTTNYAAA set penyusuan shaklee ( ALFALFA & ESP)

Sebelum tu halimah share sedikit info tentang ape kelebihan susu ibu ni...

Kelebihan & Kebaikan Penyusuan Kepada Ibu

1. Membantu pengecutan rahim selepas bersalin dan mengurangkan pendarahan

2. Menjarakkan kehamilan secara semulajadi

3. Mengurangkan risiko kanser payudara, ovari dan uterin

4. Mengurangkan risiko osteoporosis

5. Membantu penurunan berat badan ibu selepas bersalin

Kebaikan Susu Ibu Kepada Bayi

1. Sumber imunisasi pertama untuk bayi, Susu ibu satu-satunya makanan yang mengandungi antibodi untuk pertahanan tubuh bayi

2. Mengurangkan masalah elergi dan penghadaman kerana susu ibu mudah diserap dan dicernakan

3. Membekalkan zat-zat dan sumber nutrisi untuk bayi

4. Mengeratkan hubungan antara ibu dan anak

5. Ibu yang sedang menyusukan anak perlu memastikan pemakanan dalam diet harian adalah seimbang bagi memastikan kelancaran proses penyusuan.

Masalah yang seringkali timbul pada awal penyusuan ialah masalah susu badan yang amat sedikit. Hal ini menyebabkan kebanyakan ibu memberikan susu formula kepada bayi dan ini amatlah mendukacitakan jika ibu sebenarnya telah berniat hanya mahu memberikan susu badan sahaja.

Tips Menambah Susu Badan

1. Supply and demand adalah konsep asas dalam penyusuan. Semakin banyak permintaan susu ibu melalui hisapan pada puting oleh bayi, semakin banyak susu yang akan terhasil.

2. Apabila payudara telah kosong akibat dihisap oleh bayi atau pun dipam, otak akan mendapat signal untuk menghasilkan susu dan memenuhi kembali payudara dengan susu ibu.

3. Berikan anak anda menyusu sekerap mungkin atau pam sekurang-kurangnya 4 jam sekali bagi meningkatkan penghasilan susu ibu.

4. Minum air yang banyak membantu melancarkan sistem dan fungsi organ dalam tubuh, meningkatkan kecergasan dan sekaligus meransang penghasilan susu ibu.

5. Makan makanan yang berkhasiat adalah amat penting bagi memastikan kesihatan ibu adalah pada tahap optimum.


Antara makanan dan minuman yang boleh membantu perbanyakkan susu ibu ialah:

1.Tinggi dengan protein – makanan berasaskan kacang soya (tofu, tauhu, tempe, etc.), kacang hijau, alfalfa dan sebagainya

2. Kaya dengan vitamin B terutama asid folik – sayuran hijau seperti kucai, sawi, lobak dan sebagainya.Tinggi kalori – longan kering, kurma.Tinggi kalsium – susu.

3. Kaya vitamin A dan C - buah-buahan citrus, buah-buahan beri dan sebagainya.Yang memanaskan badan – halba (fenugreek), habbatussauda’ dan jenis2 herba serta rempah ratus.

4. Yang memperbaiki pengaliran darah – lobak putih.Yang mencetuskan hormon gembira – coklat.

5. Sebarang makanan kegemaran ibu menyusu, yang mana ibu boleh menikmatinya dengan rasa gembira, kerana kegembiraan mengaktifkan hormon oxytocin yang mengeluarkan susu dari badan.

6. Pengambilan supplement - Jika ibu tidak pasti dan bimbang tidak makan makanan yang berkhasiat dalam menu diet harian, terutamanya bagi ibu yang sibuk bekerja, ambillah supplement yang boleh membantu.

Antara supplement yang terbaik dalam penyusuan adalah Set Penyusuan Shaklee.

Set ini mengandungi nutrien dan zat yang lengkap untuk keperluan tubuh ibu dan juga bayi yang disusui. Apabila tubuh menerima zat dan nutrien yang mencukupi, penyusuan akan lebih lancar.

Set Penyusuan Shaklee juga mengandungi Milk Booster terbaik yang membantu menghasilkan susu ibu dengan cepat. Untuk set penyusuan paling asas dan berkesan ialah Set Penyusuan Double Milk Booster. Set ini hanya mengandungi 2 suplemen iaitu ESP(protein soya) dan Alfalfa. Set ini Sesuai bagi ibu yang tak suka ambil terlalu banyak suplemen Susu badan yang BANYAK dan kulit semakin CANTIK.

Selain itu, Membantu atasi masalah keputihan..Meningkatkan kecergasan tubuh dan memberi tenaga paling asas dan berkesan untuk perbanyakkan susu ibu.Juga,mengatasi masalah sembelit,buasir ketika berpantang...

info lanjut | order ; halimah 0127307312

No comments